top of page

Veilig naar school: samen werken aan verkeersveiligheid

Onze gemeente is een schoolrijke omgeving: elke dag zoeken duizenden leerlingen hun weg door de Malse straten. “De veiligheid vergroten rondom scholen en de wegen ernaartoe is dan ook uitermate belangrijk voor elke ouder met schoolgaande kinderen”, zegt Boudewijn Bartholomeeusen (7e plaats). Volgens Progressief Malle heeft de gemeente hier een sleutelrol: de openbare ruimte afstemmen op de verschillende vervoersmiddelen en daadkrachtige maatregelen invoeren die verder gaan dan één slecht aangegeven fietsstraat. Een degelijk beleid is immers gebaseerd op correcte cijfers en ervaringen.


Het is de moeite waard om verschillende maatregelen te onderzoeken en te evalueren: dynamische snelheidsbeperkingen in de directe schoolomgeving, ‘kiss & ride’-zones en kortparkeerplaatsen, autovrije plaatsen en gescheiden aankomstzones voor fietsers en auto’s. “We moeten het warm water niet uitvinden: er zijn verschillende proefprojecten uit andere gemeenten en landen die, aangepast aan de lokale context, perfect als proefproject kunnen dienen. In co-creatie met scholieren, ouders, buurbewoners en scholen komen we tot gedragen oplossingen", stelt Boudewijn.


Bye bye moordstrookjes, hello gescheiden fietspaden en alternatieve routes


Kinderen die wonen in de (ruime) omgeving van de school moedigen we met veilige fietspaden aan om met de fiets naar school te gaan. Gescheiden fietspaden zijn een eerste stap: er moet vandaag nog een einde komen aan de moordstrookjes in Malle!


  • Op de baan tussen Sint-Antonius en Westmalle (N12) is er intussen een tijdelijke oplossing: op voorstel van Progressief Malle werd de baan aangepast aan de vele fietsers. Helaas heeft het Vlaams Gewest de gevraagde fysieke scheiding tussen de fietspaden en de rijbaan niet aangebracht. Aanpassen van de wegmarkering is ruim onvoldoende en daarom blijven we ons inzetten om een fysieke barrière (zoals groenbeplanting of een betonnen afscheiding) te voorzien tussen fietsers en het doorgaande verkeer. Ook voor de baan tussen Zoersel en Oostmalle (N14) dienden we een voorstel voor de invoering van een fysieke scheiding tussen het fietspad en de rijbaan. Wij blijven ons inzetten totdat dit voorstel wordt gerealiseerd.

  • Voor de baan tussen Oostmalle en Wechelderzande (N153) zijn er plannen om de weg in te richten als een lokale weg. Dat zal de verkeersdrukte in het centrum van Oostmalle verminderen, zoals te merken was afgelopen jaar toen de baan was afgesloten voor werkzaamheden. Er moet met het Vlaams Gewest worden overlegd om de N153 versneld als lokale weg in te richten en een veilig fietspad aan te leggen.


Ook sluipverkeer vormt een barrière voor veilige schoolroutes. De dorpskernen van Malle kreunen onder het sluipverkeer. Dagelijks doorkuist een volume verkeer aan snelheden waarop de wegen en de buurt niet zijn aangepast. Dit leidt tot gevaarlijke situaties. Wij willen een einde stellen aan dit sluipverkeer en de buurt teruggeven aan haar bewoners.



Komentāri


bottom of page