top of page

Met verf alleen realiseren we geen fietsinfrastructuur

Progressief Malle uit scherpe kritiek op de afronding van de werkzaamheden op de Antwerpsesteenweg (N12) tussen Westmalle en Sint-Antonius. "Een gemiste kans," zegt Boudewijn Bartholomeeusen, kandidaat op de 7de plaats van de partij. Het nog steeds ontbreken van een fysieke scheiding tussen het autoverkeer en de fietsers baart zorgen. "Fietsers blijven kwetsbaar in het verkeer," aldus Bartholomeeusen. Hij waarschuwt zelfs dat bestuurders, door de vernauwing naar twee rijstroken, sneller geneigd zijn om stilstaand verkeer via het fietspad in te halen, wat juist voor onveiligere situaties zorgt.

 

Tijdens de gemeenteraad van 30 november 2023 deed Alex Van Loon, gemeenteraadslid voor Progressief Malle, concrete voorstellen om de verkeersveiligheid voor fietsers te verbeteren. Hij stelde voor om op de Antwerpsesteenweg (N12) de rijstroken terug te brengen naar twee, en daarbij een fysieke afscheiding tussen fietsers en autoverkeer aan te brengen. Helaas is van deze voorstellen niets terug te zien in de huidige aanpak.


Figuur: schets opgesteld door Progressief Malle en gedeeld met het gemeentebestuur eind 2023


De recente werken op de N12 beperken zich tot het vernieuwen van de toplaag asfalt, een routineklus die weinig bijdraagt aan de verkeersveiligheid voor fietsers. “Met wat verf en wegmarkeringen alleen los je het probleem niet op,” klinkt het bij Progressief Malle. De partij begrijpt niet waarom het Vlaams Gewest op deze locatie niet meer investeert in verkeersveiligheid, zeker in een dorp dat gekenmerkt wordt door schoolgaande jeugd. In het programma van Progressief Malle staan tal van maatregelen die de veiligheid op de weg moeten verbeteren. Volgens de partij heeft het beleid in de afgelopen periode te weinig aandacht besteed aan de mobiliteitsuitdagingen in de gemeente. “We zijn letterlijk blijven stilstaan”.

 

“Om de problemen op de N12 aan te pakken, moeten we haalbare oplossingen zoeken binnen de huidige omstandigheden, zonder vast te houden aan plannen die op korte termijn niet haalbaar zijn,” stelt Boudewijn Bartholomeeusen. Het is niet acceptabel dat in afwachting van onteigeningsprocedures, een onveilige verkeerssituatie blijft bestaan voor de fietsende jeugd. Sinds de start van de onteigeningen in 2019, met een kostprijs van meer dan 4 miljoen euro, zijn slechts 107 van de 217 dossiers afgerond: dit is minder dan de helft na 6 jaar! Om niet nog eens 6 jaar te moeten wachten, heeft Progressief Malle een concreet voorstel uitgewerkt om de veiligheid nu al te verbeteren.

 

“We geven niet op en zullen dit blijven aankaarten tot er een oplossing komt,” zegt Alex Van Loon vastberaden. Progressief Malle blijft met een dynamisch en betrokken team klaarstaan om de mobiliteit in de gemeente vlot te trekken.

Comments


bottom of page